4 seasons in one day

25 augustus 2016 - Denver, Colorado, Verenigde Staten

Als je in Moab bent, kan je niet om het park Arches heen. Ook wij gaan erheen voordat we verder doorrijden.  Het park blijkt gratis te zijn deze week, vanwege het 100 jarig bestaan. In het park staan de rotspartijen zoals we die gisteren ook gezien hebben in Monument valley. Alleen is alles compacter, en minstens zo mooi. In de rode zandsteen heeft de wind bogen uitgeslepen.  Het weer verslechterd, en we horen onweer. We rijden na een uurtje het park uit om naar de snelweg naar Denver te gaan.

Wat je ziet is dat de rode zandsteen  grondlagen in de grand canyon hier aan de oppervlakte komen. Even verderop komen de geelachtige lagen aan de oppervlak. Langs de snelweg overheersen deze. Als we in Colorado aankomen, verandert het landschap weer van vlakte naar bergen, en klimmen we tussen de bergen naar grote hoogten.

Hier doet het landschap denken aan Oostenrijk. De gebouwen zijn onmiskenbaar Amerikaans. Lodges opgetrokken uit hout en skigebieden als Aspen en Vail doen ons aan wintersport denken.

Naarmate we hoger en hoger gaan, wordt het weer slechter en de temperatuur lager. Het regent hard, de temperatuur daalt naar 3 graden, en op het hoogste punt (3400 m) hebben we sneeuw. Snelwegen in de VS kennen geen ZOAB, en ook de afwatering is slecht. Op de laagste punten ontstaan dan diepe plassen. We zijn door plassen gereden, die het water zo deden opspatten, dat ze over de barrier heen gingen.

Eind van de middag arriveerden we in Denver, waar we een kamer met twee slaapkamers hebben. Julia verdween gelijk in haar kamer, en deed de achterstallige administratie op whatsapp en instagram.  Snel een maaltijd gekookt met de eerder gekochte spullen, en vervolgens snel naar bed.