Geland in Anchorage

31 juli 2016 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Paniek, net nu we zouden vertrekken was er dit weekend een verhoogde terreur dreiging. Dus maar wat vroeger weg en via Den Bosch in plaats van via Rotterdam. Rond kwart voor 10 kwamen we aan op Schiphol. Zo per trein hadden we geen extra controle en was alles wat we merkten  de extra beveiliging en het feit dat we buitenom van de  ene naar de andere hal moesten lopen.
In de rij bij de incheck balie raakte we aan de praat met 2 Amerikaanse dames, die ons nog wat tips gaven voor als we in Grand Pass waren.
Toen begon de grote overtocht, eerst via IJsland en dan naar Anchorage. Het eerste deel ging redelijk snel voorbij maar vervolgens begon de langste zit. Het was best een uitputtingsslag op een voor ons onmenselijk tijdstip, maar er was genoeg entertainment en we hebben een paar onvergetelijke uitzichten gehad.
Het is ongelofelijk mooi en onvoorstelbaar om over Groenland te vliegen. Je ziet verschillende gletsjers de zee in glijden, en de kleine punten van de toppen van bergen zie je nog net door de sneeuw steken.
Langs de kust van Canada zagen we grote vlakken ijs in de zee drijven en toen we tenslotte over Alaska vlogen waren daar de immense rivierdelta’s en werden we verwelkomt door de bergtoppen van Denali die ruim door het wolkendek heen staken.
Om 5 uur lokale tijd, dus 3 uur ‘snachts Nederlandse tijd stapte we als 3 zoutjes het vliegtuig uit.
Nog even met het busje naar het hotel, wat eten en drinken en toen ons bed in.